Sådan Letter du Presset på Personalet i Køkkenet

Når man driver sin egen forretning, uanset om det er en restaurant eller et IT-firma, så har man ansvar for en helt masse ting. Et af de vigtigste ansvars-områder man har som ejer, er ansvaret overfor de mennesker man har ansat. Det er et stort ansvar, fordi det både har etiske og økonomiske konsekvenser, hvis man gør noget galt.

De mennesker du ansætter arbejder for dig, fordi det hjælper dem med at dække deres behov. Hvis du giver dem en arbejdsplads, hvor de føler at de gør en forskel, og kan se sig selv vokse, så støtter du dem i deres selvrealisering. Den løn du giver dem for deres arbejde bruges derudover til at dække de helt basale behov, som behovene for mad, drikke og bolig. Din beslutning om at ansætte dem har altså en masse positive virkninger på deres liv. Men her skal du også huske på, at de vælger at stole på, at du tager dig godt af dem, når de accepterer dit tilbud om at arbejde for dig. Deres behov er nogenlunde permanente: de bliver ved med at være der. Også hvis du ikke betaler lønnen til tiden, eller vælger at fyre dem. Det betyder at dine handlinger som chef og ejer har en enorm betydning for disse menneskers ve og vel. Det er et stort ansvar at løfte, men hvis du vælger at ansætte mennesker i din virksomhed, så er der ingen vej udenom: dine ansatte er dit ansvar.

Der er meget få arbejdspladser der er ligeså fyldte med stress som et køkken i en restaurant. Man er konstant under tidspres, da kunder forventer at få deres mad, indenfor en rimelig tid efter at have bestilt den. Samtidig er mængden af ordre evigt varierende: der kan være ro på det ene øjeblik, og pludseligt kommer der 10 mennesker ind i restauranten og lægger en ordre på samme tid. Derudover er køkkenet ikke det mest behagelige eller afslappende sted at være: der er ofte meget varmt, og man er omgivet af kogende retter og sydende olie. Man arbejder med virkeligt skarpe knive, og må ofte stå tæt i et ret lille køkken. Det er noget der er virkeligt hårdt mentalt.

Derfor bør du gøre alt hvad du kan for at lette presset på det personale du har ansat til at arbejde i køkkenet. Det kan du gøre ved at sørge for, at der er god udluftning, og at deres opgaver gøres så enkle som muligt. Det kan eksempelvis hjælpe at lade dem tilberede noget nem bake-off brød, frem for at skulle lave alt brødet fra bunden af. Det er også værd at undersøge, om nogle af retterne kan forsimples ved at hente hjælp udefra. Det bedste du kan gøre er at tage en snak med dem der arbejder i køkkenet, så du kan finde ud af, hvor de bruger mest tid – og så forsøge at gøre den opgave nemmere eller mindre krævende.