Vi er blevet mere og mere opmærksomme på, at planeten lider under alt det, vi mennesker udsætter den for. Særligt i Danmark har det fået os ud af fjerene, og givet os en lyst til at opsøge måder, hvorpå vi kan mindske den skade vi selv forvolder på Moder Jord. Nogle er selvfølgeligt mere klima-bevidste end andre, og det er en ganske kompleks ting, som det godt kan tage noget tid at sætte sig ind i. Derfor kan det godt betale sig at kigge på hvad de mest klimabevidste danskere gør og anbefaler. Det er nemlig ikke altid, at vores intuition er til at stole på.
Vores intuition er nemlig noget, som reklame-folk længe har specialiseret sig i at farve og have indflydelse på. Formålet med rigtigt meget markedsføring i dag er, at give os korrekt, men ensidig, information, som så har indflydelse på de beslutninger vi tager ud fra vores mavefornemmelse. Intet sted er det mere tydeligt, end når det kommer til biler.
Hvis du spørger den generelle dansker om, hvad det mest klimavenlige bilkøb er, hvad tror du så de svarer? Langt de fleste vil sige, at man selvfølgeligt skal køre i en elbil i dag, hvis man gerne vil minimere sin negative indflydelse på miljøet. Hvis man af en eller anden grund ikke kan det, jamen så bør man i hvert fald købe en af de nye hybrid-bil, og hvis alt andet fejler, så må man ”nøjes” med en bil der har det sidste nye indenfor optimering af brændstofforbruget.
Det passer jo også fint med det, som reklamerne fortæller os. Alle bilmærker har for længst opdaget, at vi går op i at passe på miljøet. Bilproducenter sælger nye biler, så selvfølgeligt gør de alt hvad de kan for at fremhæve hvor klimavenlige alle deres nye biler er. Dette farver vores intuition, og får os til at drage den konklusion, at en ny elbil er det bedste valg, hvis vi gerne vil redde miljøet.
Men hvis vi kigger på de mest klimabevidste danskere, så ser vi dem ikke købe de sidste nye modeller af biler. Nej, dem der har forstand på klimaet går i stedet ud og køber Brugte biler, når den gamle bil ikke kan mere. De ved nemlig, at brændstoffet kun udgør en lille del af den samlede skade, som biler gør på vores planet: rigtigt meget af det ligger derimod i produktionen af nye biler. Hvis du køber en brugt skoda og kører i den i 5 år, så har du altså med al sandsynlighed sparet miljøet for negative konsekvenser, i forhold til at købe en ny Skoda og køre i den i 5 år.